이재명 대통령은 구속된 한국 노동자들을 귀환시키는 6일 작전에서 탁월한 리더십으로 A+ 평가를 받았다
한반도 평화를 원하는 한국인과 세계의 사람들이여, 한국이 군사 주권을 온전히 회복한다면, 이재명 대통령이 이룰 수 있는 성과를 상상해보라
Stop the September U.S.–Japan–Korea war games that risk nuclear war
이재명 대통령은 구속된 한국 노동자들을 귀환시키는 6일 작전에서 탁월한 리더십으로 A+ 평가를 받았다. 그렇다면 그는 같은 주권적 권한을 발휘해 한미일 합동 군사훈련을 중단시킬 수 있을까?
한반도 평화를 원하는 한국인과 세계의 사람들이여, 한국이 군사 주권을 온전히 회복한다면, 이재명 대통령이 이룰 수 있는 성과를 상상해보라.
미국 주도의 핵전쟁 연습인 ‘아이언 메이스’는 핵무기 사용 가능성을 전제로 한다. 미국 대통령이 핵 사용을 승인하면, 연합 지휘체계가 작동하고, 한국군은 재래식 지원에 배치된다. 이 과정에서 한국 대통령은 사실상 의사결정권에서 배제된다.
지난 12월 3일, 윤석열이 불법적으로 계엄령을 선포했을 때, 당시 민주당 대표였던 이재명은 국회로 가는 도중 라이브 유튜브를 통해 국민들에게 즉시 호소했다. “국회로 와 주십시오.” 극도로 불확실한 상황에서 이재명의 신속하고 단호한 행동이 쿠데타를 저지하는 데 결정적이었다. 수백 명의 국민이 국회로 몰려가 계엄령을 막았다.
만약 이재명의 호소가 단 20분이라도 늦었다면 상황은 크게 달라졌을 수 있다. 윤석열의 반란이 성공했을 수도 있고, 한국은 계엄령 아래 있었을 것이며, 미국은 과거 독재자들을 지원했던 것처럼 기꺼이 윤석열의 반란을 지원했을지도 모른다. 이는 결코 가능성이 낮은 시나리오가 아니다.
이 이야기를 하는 이유는, 어제 블로그에서 이재명 대통령의 지도력 아래 316명의 미국 ICE에 구금된 한국 노동자를 귀환시킨 6일 작전에 대해 A+ 평가를 했기 때문이다. 실제로 전례 없는 작전이었다. 어느 나라에서도 미국에 구금된 수백 명 국민을 위해 전세기를 준비한 적은 없었다. 한국 정부의 개입이 없었다면, 노동자들은 몇 달간 구금될 예정이었다. 긴 법적 절차가 초래할 혼란을 상상해보라.
한국 정부의 대응은 번개처럼 신속했다. 협상이 시작되기 전 이미 대한항공 전세기가 준비되어 있었다. 이 신속한 작전은 이재명 대통령이 보여준 리더십 스타일을 잘 보여준다. 윤석열 계엄령 당시와 마찬가지로, 신속하고 단호하며, 가장 중요한 목표에 모든 역량을 집중하는 리더십이었다. 이번 6일 작전에서 최우선 과제는 구금된 노동자를 귀환시키는 것이 명확했다.
이재명 대통령은 국가 주권을 행사할 권한을 가진 대통령으로서 이 문제에 대한 리더십을 발휘할 수 있었다.
하지만 이 능력은 동시에 고통스러운 역설을 드러낸다. 민간 위기에서 발휘된 이재명 대통령의 강력한 리더십이 한국의 군사 주권에서는 발휘되지 못하고 있다는 점이다.
9월 15 이후, 한반도 주변에서 전례 없는 3국 합동 군사훈련이 증가하고 있다. 15일부터 시작되는 아이언 메이스는 한미 핵·재래식 통합 연습이다. 동시에 프리덤 에지 — 제3차 한미일 다영역 연합훈련 — 는 제주 남쪽 공해상에서 진행될 예정이다. 일본 전역에서는 역대 최대 규모의 레졸루트 드래곤 훈련이 진행 중이다. 이 모든 훈련은 한반도와 동북아를 전쟁 리허설로 변모시킬 위험을 안고 있다.
문제의 핵심은 규모만이 아니다. 구조 자체가 심각하다. 아이언 메이스는 핵무기 사용 가능성을 전제로 한다. 미국 대통령이 핵을 승인하면 연합 지휘체계가 작동하고, 한국군은 재래식 지원에 배치된다. 한국 대통령은 사실상 의사결정에서 배제된다. 주권국가에서 최고통수권자의 권한 없이 핵전쟁 시나리오가 실행되는 것은 받아들일 수 없다. 아이언 메이스는 방어훈련이 아니라 종속을 제도화하는 장치다. 굴욕을 확인하는 절차적 장치일 뿐, 보호 기능은 없다.
프리덤 에지와 레졸루트 드래곤은 위험을 더욱 증폭시킨다. 프리덤 에지는 원래 울릉도 동해 인근에서 실시될 예정이었으나, 북한, 러시아, 중국과의 충돌 및 긴장 위험을 피하기 위해 제주 남쪽으로 장소가 옮겨졌다. 지리적 변경만으로 위험이 사라지지는 않는다. 레졸루트 드래곤은 일본 전역, 특히 오키나와에서 중국을 겨냥한 미사일까지 포함해 군사적 긴장을 확장시키고 있다. 이들은 단순한 훈련이 아니라, 실제 충돌을 대비한 전쟁 리허설과 다름없다.
전략적·인적 비용도 막대하다. 병력, 함정, 항공기, 항모를 동원하는 다영역 훈련은 수억 달러가 소요된다. 미국, GDP 28조 달러의 경제 규모와 달러 패권을 가진 나라는 이 비용을 흡수할 수 있다.
하지만 GDP 약 2조 달러 규모의 한국은 비슷한 비율 지출조차 훨씬 무겁게 느껴진다. 방위비 분담금, 주한미군 기지 운영, 무기 구매, 합동훈련 지원까지 더하면, 한국은 사실상 국력을 과도하게 군사 종속에 투입하는 셈이다. 강대국 요구에 따른 급격한 군비 확장은 사회적·경제적 파국으로 이어질 수 있다.
더 깊은 위험은 이 훈련을 정상화하는 법적·제도적 유산이다. 캠프 데이비드 합의와 후속 작전 지침은 행정부와 선거를 넘어 전쟁 계획을 자동화하는 관료적 장치를 만들어냈다. 이 ‘전쟁 자동화 모드’는 한국 대통령이 누구든 상관없이 지속되며, 오직 미국 전략과 군수 산업의 이익을 위한 것이다.
이재명 대통령이 위기 상황에서 보여준 결정적 행동은 주권적 권한 발휘의 가능성을 보여준다. 지금이 바로, 5천만 한국 국민을 위해 그의 힘을 실현할 때다. 핵전쟁 위험을 부르는 합동 군사훈련을 중단하라. 미국의 전쟁 전략에 동조하지 말라. 이 3국 연합 훈련을 취소하라. 핵전쟁 리허설을 제도화한 과거의 독소적 유산을 폐기하라. 다른 나라를 위한 전쟁에 우리의 국민과 자원을 동원하도록 하는 동맹 ‘현대화’에 굴하지 말라. 군사 주권을 회복해 한국이 외교, 독립, 평화의 길을 스스로 선택할 수 있도록 하라.
한반도 평화를 원하는 한국인과 세계의 사람들이여, 한국이 군사 주권을 온전히 회복한다면, 이재명 대통령이 이룰 수 있는 성과를 상상해보라.
President Lee Jae-myung earned an A+ for his leadership in the 6-day operation to bring home detained Korean workers. Can he wield the same sovereign authority to halt the U.S.–Japan–Korea war games?
The U.S.-led nuclear war game, Iron Mace, assumes the possibility of nuclear weapon use: the U.S. president authorizes a strike, the combined command executes it, and Korean forces are relegated to conventional support — with the Korean president effectively excluded from the decision loop.
December 3: Stopping an Illegal Martial Law
On December 3, when Yoon Suk-yeol declared an illegal martial law, Lee Jae-myung, Chair of the Democratic Party, immediately appealed to the nation via his live YouTube channel while driving to the National Assembly: “Please come to the National Assembly.” Lee’s prompt and resolute action during an extremely uncertain time was critical in stopping the coup. Hundreds of Koreans went to the National Assembly and blocked martial law.
If Lee’s appeal had been delayed even 20 minutes, the situation could have been very different. Yoon’s insurrection might have succeeded, Korea would have been under martial law, and the U.S. would have gladly supported Yoon’s insurrection, as it had supported dictators in the past. This is not an unlikely scenario.
Unprecedented Repatriation Operation
I mention this because, in yesterday's blog, I gave an A+ grade to the Korean government’s 6-day operation under President Lee’s leadership to bring back 316 Korean workers who were detained by ICE. Indeed, it was an unprecedented operation. Never before had any country prepared a charter plane to repatriate hundreds of its detained nationals from the United States. Without the Korean government’s intervention, the workers would have been detained for months. Imagine the mess a lengthy legal process would have created.
The Korean government’s response was lightning fast. Even before negotiations, they already had a Korean Air charter plane ready. The speed of the operation reflects President Lee’s leadership style — the same one he showed during Yoon’s martial law: swift, resolute, and razor-focused on what matters most. In this 6-day operation, it was clear that bringing back the detained Korean workers was the top priority.
Lee was able to exert his leadership in this matter because, as President, he had the authority to assert Korea’s sovereignty.
The Paradox of Military Sovereignty
And yet, this competence exposes a painful paradox: Lee’s demonstrated strength in civilian crises is not matched in Korea’s military sovereignty.
Since mid-September, we have witnessed an unprecedented surge of trilateral drills around the peninsula. Iron Mace, a U.S.–ROK nuclear-conventional tabletop exercise, begins on the 15th. Simultaneously, Freedom Edge — the third U.S.–Japan–ROK multi-domain exercise — will take place south of Jeju in international waters. Across Japan, the largest-ever Resolute Dragon exercises are underway. Taken together, these drills risk transforming Northeast Asia into a rehearsal for war.
Structural Concerns of Iron Mace
The most troubling element is not merely scale but structure. Iron Mace assumes the possibility of nuclear weapon use: the U.S. president authorizes a strike, the combined command executes it, and Korean forces are relegated to conventional support — with the Korean president effectively excluded from the decision loop. For a sovereign state to have a nuclear-war scenario run without its commander-in-chief’s authority is intolerable. Iron Mace is not defensive training; it institutionalizes subordination. It is a procedural mechanism that confirms humiliation, not protection.
Freedom Edge and Resolute Dragon Escalate Risks
Freedom Edge and Resolute Dragon compound the danger. Freedom Edge poses unacceptable collision and escalation risks with North Korea, Russia, and China. Resolute Dragon’s deployment across Japan — including Okinawa with missile systems that could target China — escalates the theater still further. These are not routine maneuvers; they read like rehearsals for the very conflict they claim to deter.
The Strategic and Human Costs
The strategic and human costs are not abstract. Multi-domain exercises involving troops, ships, aircraft, and carriers cost hundreds of millions of dollars. For the United States — a $28-trillion economy with dollar hegemony — those sums are absorbable.
For Korea, with a roughly $2-trillion economy, equivalent proportional spending is felt far more acutely. Add burden-sharing, U.S. base operations, weapons purchases, and support for joint drills, and Korea is effectively devoting a disproportionately heavy share of national resources to military dependency. Rapid militarization at the behest of a hegemon will have destructive consequences for Korea.
Further, the legal–institutional inheritance that normalizes these drills, such as the Camp David framework, has bureaucratized an automaticity to war planning that survives administrations and elections: an autopilot mode for war. This autopilot mode of U.S.-led warmaking keeps rolling regardless of who the Korean president is, serving only U.S. strategic interests and the military-industrial complex.
Time for Sovereign Action
President Lee’s decisive action in times of crisis has demonstrated the possibilities of sovereign agency. It is time that President Lee realizes his own power to make a difference for 50 million Koreans. Stop the drills that risk nuclear war. Do not join America’s war strategy. Cancel these trilateral war drills. Scrap the toxic legacy that institutionalizes nuclear-war rehearsals. Refuse to be folded into an alliance “modernization” that effectively recruits our people and resources for someone else’s war. Reclaim military sovereignty so Korea can pursue diplomacy, independence, and peace.
Imagine the Possibilities
For Koreans and those who support peace on the Korean Peninsula, imagine what President Lee could accomplish if Korea also had full military sovereignty.
Comments
Post a Comment